5 kinderen en een geitenboerderij

 

"Neem een geit!" kreeg ik als tip van Claudia de Breij. Nee ik neem niet echt een geit en de tip was ook niet persoonlijk aan mij gericht. Het was een een wijze les die voorbij komt in het gelijknamige boek. (een aanrader vind ik)

Het best kun je natuurlijk zelf het boek lezen maar kort zal ik het even samenvatten hoe hij bij mij is blijven hangen. Een groot gezin in een klein, te klein huis klaagt over de impact ervan en krijgt het advies een geit te nemen. Wellicht kun je je er een voorstelling van maken dat dit de chaos juist alleen vergroot.  Wanneer ze hierover hun beklag doen krijgen ze het advies de geit weer weg te doen. De opluchting die dat oplevert doet alle ergernis van daarvoor verzachten. De geit staat voor mij dus symbool voor extra uitdagingen of hindernissen op een toch al lastig moment.

Vandaag kreeg ik geen geit cadeau,  maar een hele geitenboerderij. Tussen half 12 en half 2 is het hier altijd spitsuur dan weet ik dat ik een versnelling hoger mag en als alles mee zit is dat goed te doen. Om een beeld te geven: Gemiddeld leg ik met alle kinderen om me heen bijna 2.5 km af (meestal grotendeels met bakfiets, soms met een kind op mijn rug of huppelend door de regen) smeer ik zo'n 15boterhammen, heb ik minimaal 10x de rits van een jas in mijn hand om open of dicht te doen en ruim ik het liefst de tafel af voor ik weer vertrek. Om het spektakel af te sluiten mag ik zo'n 2 a 3 kinderen op bed leggen.

Maar vandaag was niet zo'n dag dat alles mee zat. Vandaag kreeg ik een cadeau; mijn geitenboerderij. Ik kreeg namelijk op mijn toch al hectische moment een aantal hindernissen. Ten eerste de bakfiets, onbruikbaar doordat het achterwiel op de werkbank bij de fietsenmaker lag. We Mochten dus met de benenwagen. Gelukkig heb ik een dubbele kinderwagen dus dat moest goed komen. Wist je dat zo'n kinderwagen een stuk breder is dan een gewone? Dat je dus bijna de hele stoep in beslag neemt.  En dat als daar midden op de stoep een dikke hondendrol ligt je er dus bijna niet omheen kan? Dat heb ik vandaag ervaren.  Allereerst op de heenweg. Echt wel dat ik hem gezien had!  De kinderen die niet in de wagen zaten heb ik als een heuse verkeersregelaar eromheen geleid. Ik was er druk mee! Zo druk dat ik niet doorhad dat ik er zelf dwars door heen reed. Met een harde flats kwamen er ook spetters op het meerijdplankje. Geluk bij een ongeluk kind daarboven gelukkig niet geraakt!!

Dit ging mij natuurlijk niet nog een keer gebeuren! Dus op de terugweg al mijn stuurkwaliteiten ingezet! Yes ik was er schoon om heen! Helaas was ik wel te laat mijn gast op de bakfiets opnieuw te waarschuwen dus die kreeg de volle laag. Twee dikke kledders, 1 op het voor en 1 op het achterwiel.  Ik waarschuw haar direct van het incident zodat ze kan zorgen dat ze met haar voeten goed uit de buurt van haar wielen blijft. Helaas verkeerd ingeschat! Haar kleding was dusdanig lang dat het langs het wiel komt
.. aaa nee shit denk ik (dat is wel passend in dit geval). Thuis omkleden dus.

Met de opdracht vast uit te kleden stuur ik de kinderen vast naar binnen en probeer zelf nog even snel wat poep van mijn wielen te frutten voor ik het huis in ga. Maar wat daar nou de beste tactiek voor is ben ik nog niet helemaal achter. Ik koos voor de aanval met de natte spons.

Eenmaal binnen schiet ik in de lach. Mijn peuter met imitatie gedrag staat net als haar grote vriendin zich uit te kleden.  Dat hoeft niet! Gelukkig ben ik er net op tijd bij.

Even snel handen wassen en aan tafel.  Maar haastige spoed is zelden goed! In plaats van de handen onder de kraan worden ze erop geplaatst met een natte jurk en een hoop gelach als gevolg.  De peuter mocht toch omkleden nu!

Eindelijk, iets te laat, zitten we aan tafel. Trots kijk ik naar mijn clubje. Het ging wat  moeizaam maar de rust is terug en iedereen zit lekker te eten.
Om te spelen is vandaag niet echt meer tijd, maar we kunnen wel op tijd naar school! Iedereen komt moeiteloos langs de drol en het tij lijkt gekeerd. Hoewel.... eerst kleine druppels maar al vrij snel worden ze groter! We sluiten het avontuur af met een flinke regenbui. Dat spoelt de banden weer best schoon. Om er het positieve uit te halen denk ik aan de geitenboerderij die ik vandaag cadeau heb gekregen.  Wat zal volgende x spits toch heerlijk rustig aan voelen!

Ohja! de band bleef niet lang schoon helaas, ' s middags reed ik er ondanks. mijn oplettendheid gewoon weer dwars door heen....

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

waarom kinderen moeten opruimen

Help!

ik besef wat ik heb verteld, maar het is al te laat